Restrykcyjny post o cudownych właściwościach

Słowo “dieta” zazwyczaj nie kojarzy się z niczym przyjemnym, ale prawdą jest, że właściwe odżywanie jest konieczne do zachowania zdrowia, dobrego samopoczucia i szczupłej sylwetki. Aby wejść na właściwe tory odżywania, pomocna ma być dieta Dąbrowskiej, która w pierwszej fazie opiera się na dość długim i restrykcyjnym poście.

Zasady diety Dąbrowskiej

Dieta Dąbrowskiej jadłospis ma za zadanie wyrobić w nas zdrowe nawyki do spożywania dużej ilość warzyw i owoców, dlatego pierwsza faza, czyli zdrowotny post polega na wyeliminowaniu wszystkich innych produktów, a pozostawienie tylko ściśle określonych jarzyn i kilku rodzajów owoców, które najlepiej spożywać surowe.

Konsekwencją takiego postu, który powinien trwać około 6 tygodni, jest oczyszczenie organizmu z toksyn, pobudzenie jego naturalnych właściwości do regeneracji oraz tym samym pozytywne wpłynięcie zarówno na kondycję fizyczną, jak i psychiczną. Gubienie zbędnych kilogramów jest skutkiem ubocznym postu.

Co można zjadać w fazie postu, czyli dieta Dąbrowskiej jadłospis

Najlepiej, aby jadłospis obejmował surowe warzywa z grupy korzeniowych, cebulowych, liściastych, dyniowatych, kapustnych, psiankowatych (z wyjątkiem ziemniaków), a z owców wyłącznie jabłka, jagody, grapefruity i cytryny.

Jako że taki post może wydawać się dość restrykcyjny, to dopuszcza się również obróbkę termiczną warzyw. Można więc bez obaw przyrządzać z nich zupy, kremy, zapiekanki, gulasze, a także soki, kiszonki, koktajle, surówki, sałatki czy po prostu je grilować. Dzięki temu bardzo łatwo o różnorodność posiłków i tym samym również większą przyjemność w ich konsumowaniu.

Co jeszcze trzeba wiedzieć o poście?

Dieta Dąbrowskiej jadłospis dopuszcza codziennie 3 główne posiłki oraz 2 dodatkowe. Bez obaw możemy więc zjadać ciepłe śniadanie, obiad i kolację oraz świeże przekąski w ulubionej postaci. Nie trzeba także przestrzegać ilości kalorii, ponieważ dopuszczalne warzywa i owoce zazwyczaj są niskokaloryczne, ale dzienna ilość kalorii wynosi około 600.

Zaleca się, aby post powtarzać raz w miesiącu, ale może on być już krótszy, np. 3-4 dni. Takie nawyki mają nam pomóc wyeliminować z diety mięso i nauczyć nas zjadać więcej warzyw i owoców, co przekłada się nie tylko na lepsze zdrowie, ale również chudnięcie.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Instytutu zdrowia Sofra.